Romerike Modellservice
  • Hjem
  • Skiftetraktorer
    • Skd 220a
  • Ferdig modeller
    • NSB Fde 19022
  • Apparatskap
    • Sikringsskap gammel type
    • Sikringsskap gammel type smalt
    • Sikringsskap gammel type bredt
    • Sikringsskap moderne
    • Sikringsskap moderne smalt
  • Baliser
  • Dekaler
    • Dekaler nyheter
    • El-lok
    • Diesel lok
    • Damplok
    • Motorvogner
    • Skiftetraktorer
    • Personvogner
    • Godsvogner
    • Banemateriell
    • Skilt og logo
    • N og Z skala
  • Dverger
    • Dverger
    • Dverger med mulighet for lys
  • Finke Fde
  • Relehus
    • Relehus gammel type
    • Relehus moderne
    • Relehus moderne platekledd
  • Sporskifterbu
  • Sporvekselmotor moderne
  • Svillepakker
  • Tanker
    • Høy tank
    • Høytank med bein
  • Trafoskap
    • Trafoskap
    • Trafoskap moderne
  • Vannstender
  • Byggebeskrivelser
    • Dekaler
    • Montering finke
    • Skd 220a
  • Om oss
  • Hjem
  • Skiftetraktorer
    • Skd 220a
  • Ferdig modeller
    • NSB Fde 19022
  • Apparatskap
    • Sikringsskap gammel type
    • Sikringsskap gammel type smalt
    • Sikringsskap gammel type bredt
    • Sikringsskap moderne
    • Sikringsskap moderne smalt
  • Baliser
  • Dekaler
    • Dekaler nyheter
    • El-lok
    • Diesel lok
    • Damplok
    • Motorvogner
    • Skiftetraktorer
    • Personvogner
    • Godsvogner
    • Banemateriell
    • Skilt og logo
    • N og Z skala
  • Dverger
    • Dverger
    • Dverger med mulighet for lys
  • Finke Fde
  • Relehus
    • Relehus gammel type
    • Relehus moderne
    • Relehus moderne platekledd
  • Sporskifterbu
  • Sporvekselmotor moderne
  • Svillepakker
  • Tanker
    • Høy tank
    • Høytank med bein
  • Trafoskap
    • Trafoskap
    • Trafoskap moderne
  • Vannstender
  • Byggebeskrivelser
    • Dekaler
    • Montering finke
    • Skd 220a
  • Om oss
Romerike Modellservice

BYGGEBESKRIVELSE 220a

Understell

Her må overflatene sjekkes og eventuelle feil slipes bort, er det sår eller dype merker må dette sparkles og så slipes.
Undersiden, der slipes alle merker etter supports bort.
Sporene hvor overdelen skal tres ned på understellet slipes eller files slik at overdelen glir greit ned på understellet.
​Hvis man ønsker å bruke de medfølgende bufferene, slipes eller files disse slik at de passer inn i hullene i bufferbjelken før de limes fast.
Når man er fornøyd med finishen, borrer man hull til håndtakene. Dimensjon på hullet tilpasses tråden man bruker. Vi anbefaler enten 0,3 mm eller 0,4 mm messingtråd.
Sett drivverket og understellet i sammen, disse skal til slutt skrues sammen med noen små skruer. Her må hullene forsiktig borres opp for å passe til de skruene man ønsker å benytte.
Før man fester håndtakene lønner det seg og lage fester til kobling, borre hull til bremseslanger, lage holdere til skinnebørster eller plogskjær hvis man ønsker å ha dette på modellen.
​Håndtakene lages så av messingtråd.
​For å få en fin bøy på håndtakene, lønner det seg å bøye disse rundt feks. en skrue med diameter på ca 3 mm.
Picture
Når man er fornøyd med fasongen og har fått disse til å passe, limer man dem fast i understellet. 
Nå er understellet klar til å grunnes. Vi har så langt brukt Tamiya grå grunning og vært veldig fornøyd med det. 
Understellet lakkes så sort, før man maler på den røde kanten rundt gangbrettet (avhengig av design) og bufferbjelken..

​Overdelen

Her må overflatene sjekkes og eventuelle feil slipes bort, er det sår eller dype merker må dette sparkles og så slipes.
Undersiden og langs kanten av taket, der slipes alle merker etter supports bort.
​Når man er fornøyd med finishen og den passer bra ned på underdelen, kan man starte med å borre hull til håndtakene.
Her anbefaler vi å bruke nysølvtråd 0,33 mm. Her bøyer man til de enkelte delene så de passer i hullene, før man lodder de sammen slik at man får et sammenhengende rekkverk. De limes så fast i overdelen.
​Stigtrinnene som skal sitte under dørene limes så fast i overdelen.
Hvis man nå ønsker en modell med lys, så må man forsiktig borre et hull gjennom topplampene, så borre et hull ned på baksiden av lampa og gjennom "kassa" slik at man kan få ut kablene på undersiden.
I pakka dere fikk fulgte det med litt fiberoptisk kabel, denne trer man inn i hullene til posisjonslysene (mulig man må tilpasset hullene litt). Man kutter så denne i 8 like lange deler. Dioden og fiberen skjøtes sammen ved hjelp av litt krympestrømpe. En diode til hvert lys.
​Man tar så ut alt dette igjen før man grunner og lakkerer modellen i ønsket farge
For å skjule det lille som blir synlig av kabel oppe på "kassa" bør denne grunnes og så lakkeres sammen med resten. Husk å maskere dioden før man lakkerer. 
​Når det er gjort, sjekker man igjen at den passer ned på understellet.
Vi har på avbildet modell brukt Tamiya TS-28 olive drab.
Når overdelen er ferdig lakkert, maler man på alle detaljene.
Man legger så på dekalene man ønsker, før man legger på et beskyttende lag med klarlakk.
Når dette er gjort, limer man inn vinduer. Her brukte vi bare noe klar plast fra noe emballasje vi hadde liggende.
Så er det tid for å sette tilbake fiberen igjen hvis man ønsker lys.
Speil kan enkelt lages av litt plast og litt nysølvtråd. Vinduspussere kan også lages, men her anbefaler vi at man prøver å finne noen som ligner på de man ønsker og kjøper inn disse.

Overdelen limes så fast i underdelen.

​Loddet som fulgte med monteres under drivverket mellom hjulene hvis man ønsker ekstra vekt.


Ønsker man dekoder må denne loddes inn på drivverket. Her bør man bruke monteringsveiledningen fra dekoderen man ønsker å bruke.

NB! Viktig å sjekke at trådene til strømopptaket ligger riktig før man prøver å testkjøre modellen.

​Hvis man ønsker en mest mulig korrekt modell, må man finne bilder av ønsket utgave og nr på maskin, for å studere detaljene der. Maskinene har noen små variasjoner seg i mellom.


Lykke til :)
Picture
www.romerikemodellservice.no